W gabinetach psychologicznych Fundacji DOM przyjmowane są dzieci i młodzież. Podczas pierwszych wizyt specjaliści zbierają informacje na temat rozwoju dziecka, funkcjonowania w domu oraz poza nim, a także potencjalnych trudności i deficytów. Prowadzona jest również obserwacja aktywności swobodnej oraz kierowanej przez terapeutę. Zdobyte w ten sposób informacje pomagają w dokonaniu oceny rozwoju w najważniejszych obszarach funkcjonowania takich jak:
- sposób poruszania się,
- umiejętności związane z posługiwaniem się dłońmi,
- sposób spostrzegania otoczenia za pomocą zmysłów (przede wszystkim takich jak wzrok, słuch, ale również dotyk, smak, zapach, poczucie równowagi),
- rozwój poznawczy,
- rozumienie mowy oraz umiejętność posługiwania się nią,
- rozwój społeczny i emocjonalny,
- samodzielność.
Na podstawie diagnozy funkcjonowania dziecka dobierane są odpowiednie do wieku i problemu metody pracy terapeutycznej.
Stosujemy m.in. metody tj:
- trening umiejętności poznawczych,
- trening umiejętności społecznych,
- metodę stymulacji sensorycznej wg Delacato,
- komputerowy system wspomagania procesów poznawczych RehaCom,
- elementy metody SI,
- model TEACCH – Program Terapii i Edukacji Dzieci Autystycznych oraz Dzieci z Zaburzeniami Komunikacji
- terapię ręki,
- elementy socjoterapii,
- treningi relaksacyjne,
- metodę Affolter,
- alternatywne metody komunikacji.
Specjaliści współpracują również ściśle z rodzicami pacjenta pomagając ustalać strategie rozwiązywania konkretnych problemów wychowawczych, a także wprowadzania trudnych dla dziecka zmian (np. wycofanie smoczka, zmiana przedszkola/szkoły, ograniczenie telewizji/komputera, zwiększenie liczby obowiązków). W zależności od potrzeb pacjenta oraz możliwości rodziców przekazywane są programy oraz zalecenia do realizacji w domu.
mgr Klaudia Borys
mgr Marzena Leonczyk