Psychologia

    mgr Maryla Szajor
    mgr Marzena Dworzańska
    mgr Michalina Huras
    mgr Magdalena Kacorzyk

    W gabinetach psychologicznych Fundacji DOM przyjmowane są dzieci i młodzież. Podczas pierwszych wizyt specjaliści zbierają informacje na temat rozwoju dziecka, funkcjonowania w domu oraz poza nim, a także potencjalnych trudności i deficytów. Prowadzona jest również obserwacja aktywności swobodnej oraz kierowanej przez terapeutę. Zdobyte w ten sposób informacje pomagają w dokonaniu oceny rozwoju w najważniejszych obszarach funkcjonowania takich jak:

    • sposób poruszania się,
    • umiejętności związane z posługiwaniem się dłońmi,
    • sposób spostrzegania otoczenia za pomocą zmysłów (przede wszystkim takich jak wzrok, słuch, ale również dotyk, smak, zapach, poczucie równowagi),
    • rozwój poznawczy,
    • rozumienie mowy oraz umiejętność posługiwania się nią,
    • rozwój społeczny i emocjonalny,
    • samodzielność.

    Na podstawie diagnozy funkcjonowania dziecka dobierane są odpowiednie do wieku i problemu metody pracy terapeutycznej.

    Stosujemy m.in. metody tj:

    • trening umiejętności poznawczych,
    • trening umiejętności społecznych,
    • metodę stymulacji sensorycznej wg Delacato,
    • komputerowy system wspomagania procesów poznawczych RehaCom,
    • elementy metody SI,
    • model TEACCH – Program Terapii i Edukacji Dzieci Autystycznych oraz Dzieci z Zaburzeniami Komunikacji
    • terapię ręki,
    • elementy socjoterapii,
    • treningi relaksacyjne,
    • metodę Affolter,
    • alternatywne metody komunikacji.

    Specjaliści współpracują również ściśle z rodzicami pacjenta pomagając ustalać strategie rozwiązywania konkretnych problemów wychowawczych, a także wprowadzania trudnych dla dziecka zmian (np. wycofanie smoczka, zmiana przedszkola/szkoły, ograniczenie telewizji/komputera, zwiększenie liczby obowiązków). W zależności od potrzeb pacjenta oraz możliwości rodziców przekazywane są programy oraz zalecenia do realizacji w domu.